İtibar Dergisi - 27.Sayı / Aralık




İtibar Dergisi'nin 27. sayısının kapak isimleri, Seyyid Hüseyin Nasr ve Mahmut Fazıl Coşkun. Dolu dolu bir söyleşi sizleri bekliyor. (Mahmut Fazıl Coşkun, 6 Aralık'ta vizyona girecek Yozgat Blues filmine de parantez açıyor.)

İtibar Dergisi'nde bu ay ki içeriği:

  • Bu ay da benim şiirim yayınlanmamış!!!
  • Dergi Hasan Aycın'ın çizimiyle başlıyor.

  • Hüseyin Atlansoy'un "Bugün Bayram" adlı bir şiiri var. 'dünyanın bitmesi', 'toprağın açılması' gibi kullanımlar ilgimi çekti. Ve asıl vurucu tabir: "Ölüm devam ediyor", Yorgun ve buhranlı bir ruh halinin ürünü. Şiirin bütününde bu hali sezebilirsiniz.

  • Cevdet Karal'dan "Odamda Konuşmalar" "eşikten hiç girmemiş sözcükler' diyor ve bizi uzunca bir düşünce serüveninin içerisine itekliyor. O sözcükleri arıyoruz, nasıl nakşedeceğimizi, nasıl söyleyeceğimizi...

  • Hüsrev Hatemi hocadan bir şiir var. "Sürgünden Dönüş" 'ortaçağda bir gece yaşıyordum', 'bu kent benim sürgün yerim, / kendimi buraya süren de ben' gibi fevkalade sözler sarfediyor hocamız. Bizi şiirin büyüsü sarıyor ve defalarca okuyoruz. Ardından bir seslendirme düşüncesi...

  • İbrahim Tenekeci'den "Hiç Bahar" adlı bir şiir var. Şiirin içinde çokça "insan" simgesini göreceksiniz. İbrahim Tenekeci'nin meselesini; şiirlerinden, köşe yazılarından, söylemlerinden anlayabiliyoruz. İbrahim Tenekeci'nin derdi, eşref-i mahlukatla.

  • Sesini, üslubunu sevdiğim bayan şairlerden Fatma Şengil Süzer, "Sonra" adlı nefis bir şiiriyle İtibar'da. "o çirkin kesik", "yankıcı çocuk" gibi kullanımları var. Hayran kalmamak elde değil.

  • Bayan şairlerimizden Emel Özkan'ın "Kırmızı Bülten" adlı bir çalışması mevcut.

  • Mehmet Aycı'dan "Issız Durak Gazeli". Adını yeni duyduğum -kendi kusurum- şairlerden. Özgün bir tarzı var. "tedirgin ellerinde bir çeşme saklıyorsun / içmesem öleceğim; bakışım ondan öyle" demiş ve altını kalın puntolarla çizdirmiş.

  • Berat Demirci hocanın "Birbirbir" adlı bir şiiri var. 14'lü hece ölçüsüyle yazılmış bu şiirle, geçmişe dönüyoruz. "sevabım yok aşktan özge günahımız yoktur"

  • Genç şairlerimizden Elif Nuray'ın bir şiiri var. Kendisini Temrin Dergisi'nin editörlüğünü yaptığı dönemlerden hatırlıyoruz, aynı zamanda Hece Dergisinde şiirleri çıkan bir isim. "Değişen Bir Şey Yok" isimli şiiriyle İtibar'da. "Kendimi kusursuz bir boşluğa armağan ediyorum" , "O taşı bu kalbime, ağır olayım diye yerleştirdi sanırım Allah"

  • Nurettin Durman'ın "Yeni Baştan" adlı bir şiiri var. Sayfa 15'te
  • Cemal Şakar'ın "Bahar" adlı bir hikayesi
  • Yıldız Ramazanoğlu'nun "Çırpı Bacaklılar" hikayesi
  • İsmail Isparta'nın "Ebabil" adlı bir hikayesi
  • Seyfullah Aslan'ın "Katip Efendi"si var. Bir an önce romanlaştırılması gerektiğini düşünüyoruz.
  • Meryem Betül Altuntaş'ın "Şahit" adlı bir hikayesi mevcut. Sayfa 24'te.
  • Seyhan Günay'ın, insanı kendine çeken, şirin üslubuyla hazırladığı "Roza" adlı, kısa bir hikayesi var.
  • Haşmet Babaoğlu, "İletişim" başlıklı kısa bir hikayecik sunuyor.
  • İhsan Fazlıoğlu "Türkiye'de, İslâm Felsefe-Bilim Tarihi Çalışmalarının Bir Gerçeklik Küresi Var mı?" adlı bir makaleyle boy gösteriyor.
  • Ercan Yıldırım, yine, yine ve yine İslamcılığı anlatıyor!!! "İslamcılık Hareketini Analizlere Sığdırmak" başlığıyla, bizi bunaltmaya devam ediyor :)
  • Murat Erol, "Türk Düşünce Hayatında Tercüme İzleri ve Etkileri" adlı bir çalışmasıyla İtibar'da.

  • Zeynep Fırtına, kendini yazmakla mükellef sayanlara, güzel tavsiyelerde bulunuyor. "Zihin diyordu anlatıcı, 'daldan dala atlayan bir maymun gibidir.' ", "Kimi zaman, unuttuğumuzu sandığımız şeyler kalemin ucundan dökülüverir" "Kaleminin Götürdüğü Yere Git" başlığıyla sayfa 43'te.

  • Atasoy Müftüoğlu hocadan ufuk açıcı bir yazı daha: "Zihinsel Arbedeye Maruz Kalmak" Atasoy Müftüoğlu,  "Bir sentez arayışı"ndan hareketle, tespitlerini, şikayetlerini paylaşıyor. Bazı şikayetleri: "İslam'ı, modernlikle/sekülerizmle/libaralizmle/demokrasi ve kapitalizmle bağdaştırma çabaları.", "Entellektüel bir baş kaldırı hiçbir zaman gündemimizde olmadı. Volkanik bir patlama biçiminde ortaya çıkacak özgün zihinlere ihtiyacımız var. Zihinsel ve yapısal bir değişim program ve projesine sahip değiliz."

  • Ali Görkem Userin'den 'Düzyazının Düşüşü' adlı nefis bir yazı var bu sayıda. İki güzel kesit:

"örtük, müphem/belirsiz ifadelerle yazılan, çoğu zaman kendi kendine bile konuşamayıp mırıldanmakla veya sayıklamakla yetinen romantik öykümsü/şiirimsi melez metinler ise revaçtadır. revaçta olmanın ötesinde, edebiyatın bunlardan ibaret olduğu yaygın bir kanaat haline gelmiştir. bu tür metinlerin ortak özelliği ise mutsuzluk, yalnızlık, sebepsiz bunalım gibi şahsi sıkıntıları kof bir lirizm sosuyla sunmalarıdır."
-
"Klasik dönemdeki, 'yazar, söyleyecek sözü olan kişidir' yerini 'yazar, söyleyecek sözü olmasa bile yazabilen kişidir'e bırakmıştır artık. Rasim Özdenören'in ifadesiyle, bu, "kötü yazar"ın ayırt edici vasfıdır ve "kafasında açıklığa" kavuşmamış bulanık fikir kırıntılarını lâf salatasıyla boğuntuya getirerek bize yutturmaya kalkışır". 

  • Seyyid Hüseyin Nasr'la bir söyleşi var. Söyleşiyi yapan, Zeynep Kot Tan.
  • Mahmut Fazıl Coşkun'la ise, Furkan Çalışkan bir söyleşi gerçekleştirmiş:

"...mutlak iyilik ya da mutlak kötülük yoktur herkesin içinde. Sokakta gördüğümüz insanlar genellikle iyilik ve kötülüğü değişik oranlarda barındırırlar"

  • Hüsrev Hatemi hoca, "Sürgünden Dönüş" şiirinin ardından bir de denemesiyle karşımızda. "Tasavvuf ve Divan Edebiyatında Zerre-Güneş İlişkisi"
  • M.Fatih Andı, "Peygamber'i Şiirlerle Sevmek - V 'Celâl Fedai'nin 'Parmak ile Boyanmış Bir Naat'i " adlı bir çalışması var.
  • Nuri Sağlam'dan "Siyasal Bir Eleştiri Metni Olarak Mehmet Âki'fin 'Firavun ile Yüzyüze' Şiiri" adlı bir yazı mevcut.
  • Cemil Meriç Sosyal Bilimler Lisesinin sevilen hocalarından Ercan Yılmaz'ın bir yazısı var. "Behçet Necatigil'i Sevmek İçin Otuz Sebep". Ercan Yılmaz şiirinin, kılcal damarlarından biri olan Behçet Necatigil, ilgi çekici bir üslupla işlenmiş.
  • Ali Görkem Userin'in, iki adet şiir çevirisi var. "Wallace Stevens'ten 'Bir Başka Ağlayan Kadın' ve 'Dövme' adlı şiirler.
  • Suavi Kemal Yazgıç'ın bir incelemesi var. Kamil Yeşil'in, Yol Durumu kitabı üzerine.
  • Ahmet Edip Başaran, İzdiham'ın sevilen abisi, Bülent Parlak'ı işlemiş. Sevgili Huzursuzluğum adlı kitabından hareketle, Bülent abinin o içten yönünü okuyuculara aktarmış. 
  • Öykücü Abdullah Harmancı 'Öykü Günlüğü: Ayak İzlerinde Uğultu" adlı yazısıyla karşımızda. Harmancı; başarılı öykücümüz, Cihan Aktaş'ın "Ayak İzlerinde Uğultu" adlı kitabı üzerine bir inceleme yazısı hazırladı.
  • Samed Karataş'tan güzel bir çalışma "Barfiks":

"ve islami koşullara göre kesilmiş bir ses
çileden çıkıp oturma odasına giriyorum
o esnada sahneye elinde pirinçle anne giriyor."

Genç şair Samed Karataş'ın, ironik ve sempatik bir üslubu var. Devamını bekliyoruz.

  • Soner Karakuş, "Gemzar"adlı şiiriyle sayfa 79'da. "Güzel günler de geliyor bazen / geliyor fakat hiç oturmuyor."
  • İsmail Kılıçaslan, yine her zamanki mekanında, "Susma Hakkı" adlı şiiriyle.. Şiirin sonunda da Esma'yı selamlıyor
  • Arka kapakta ise bu ay Işık Yanar var. "Mutsuz Manav" adlı çalışmasıyla..

2 Yorum:

yorum yaparak içeriğe katkıda bulunabilirsiniz.